Menyakitkan Hati Adalah Antara Kesempurnaan

This is the best. 

Ahmad Ar-Rasyid dalam al-Masar memperkenalkan satu terma – muraghamah – menyakitkan hati/menjengkelkan musuh. Beliau menceritakan sifat ini yang perlu ada pada mukmin yang dinamis dalam amal dan kefahamannya. Bukan seorang anti-pragmatis atau pasif. Ia menjengkelkan musuh dengan kebijakan dan jasadnya. Hingga musuh yang melihatnya menjadi benci dan gerun.

Dhirar al-Azwar pernah berjalan dengan gaya angkuh sewaktu perang. Tindakannya diiakan oleh Nabi s.a.w. kerana ia medan perang. Ia dibolehkan menyakitkan hati musuh. Begitu juga dalam firman Allah s.w.t., dalam surah at-Taubah ayat 102 dan surah al-fath, ayat 29. Menjengkelkan hati para musuh Allah adalah antara kehendak Allah s.w.t, dengan kekuatan mukmin.

Namun dalam situasi sekarang, syaitan telah berjaya dalam kempen menyesatkan anak Adam dengan mengelirukan kefahaman dan fikrah terhadap para pejuang islam. Hanyasanya saat ia ampuh dan tegar menjadi siddiqin, syaitan menjatuhkannya hingga ia jauh dari muraghamah terhadap musuh. Ia tewas. menjadi bahan permainan syaitan.

Adapun golongan yang berjuang dengan kesedaran dan kematangan jiwa, ia mampu meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya. Fikrahnya bergerak atas realiti, pragmatis, bukan teoritis. Ia tidak akan berputar kepada mengharap penerimaan orang, sebaliknya bertumpu pada penerimaan Allah s.w.t.

Dalam kekeliruan semasa, dan lemahnya keupayaan harakah islam menguasai massa dan ra’yul am, maka kebanyakan harakah islam memilih untuk lebih apologetik dan tidak pragmatis dalam tindakan. Ia mengambil sebahagian dari hikmah pendakwah terdahulu dan meninggalkan sebahagiannya. 

Globalisasi fikrah jahiliyyah adalah antara sebab muraghamah disingkirkan dari diari pendakwah. Anehnya, ia tidak berusaha menglobalisasikan fikrah islam yang syumul dan tegap. 

Mungkin kerana jalannya penuh cemuhan. Dalam kebiasaan ia hidup tenang, mewah dan selesa, cemuhan dan ‘rejection’ masyarakat adalah sesuatu yang ia janggal saat menegakkan risalah dan syariat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s