Mengintai Semula Jejak Lalu

Perjalanan ke depan membuka satu ufuk baru. Kita bertambah baik dari waktu ke waktu. Dan setiap yang ada berubah baik sedikit mahupun banyak. Berlakulah apa yang Allah kehendaki, dan sebagai hamba kita menurut. Tetapi apakah yang ada di masa lalu untuk kita?

Banyak waktu perjalanan hidup memaksa kita berhenti. Satu detik yang kita tidak minta tetapi ia datang dengan satu ruang. Ramai orang membenci ruang itu kerana ia biasa hadir sempit dan menyesakkan. Tetapi kemampuan melangkaui cabaran atau krisis itu adalah satu penanda aras perkembangan kita. Satu pembukaan ufuk baru kehidupan. Dan Allah tidak membebani hamba Nya lebih dari kemampuan. Betapa indah kasih Allah pada kita.

Kekuatan yang terbina bertujuan membuat kita pergi lebih jauh dan bertahan lebih lama. Potensi yang diledak memberi harapan kepada orang lain yang mendapat manfaat dari kelebihan kita. Justeru menjadi suatu keganjilan apabila telah selesai suatu urusan, kita duduk berehat dan mengharap syurga menghantar bidadari buat kita, berserta beberapa gelas arak dan anggur yang ranum. Kerana kita belum mati. Baru selesai suatu urusan dari berjuta dan kita perlu terus berjuang.

Dalam melihat masa lalu, kita tidak boleh mengambil pelajaran secara selektif, kerana setiap suatu kejadian bertimbal balik antara satu sama lain. Tindakan seseorang pada suatu ketika dibentuk oleh pelbagai input, baik informasi, suasana sekitar atau pelbagai lagi. Kecerdikan kita di masa ini adalah bagi menggali segala hikmah yang ada dengan betul.

Tetapi ketetapannya adalah apa yang membezakan setiap seorang dari kita hanyalah taqwa. Keampuhan kita bertindak berdasarkan pengalaman lampau hanya akan bermakna apabila ia membawa kita lebih dekat kepada Allah. Dan apa yang Nabi Muhammad serta para sahabat lakukan terus menerus mengukuhkan hubungan mereka dengan Allah. Baik dari aspek rohani mahupun dari aspek politik. Semuanya menjurus kepada tujuan yang satu : kehendak Allah.

Bermula dari dua premis ini, kita ambil suatu ketetapan bahawa belajar secara tepat dari sejarah adalah bagi mengungguli perjalanan kita menuju redha Allah.

-bersambung

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s