Mengambil Langkah Ke Hadapan

PRU dah habis. Perang persepsi masih terus. Masih ada pamphlet perang saraf dalam peti surat aku. Dah jadi perang sarap; sampah-sarap. Booklet perang saraf ada dalam 15 dari kumpulan BN. Memang semak. Tapi aku simpan, sebab nak belajar. 

BN menang tak besar. Keputusan keluar punyalah lambat. Mungkin internet sangat perlahan malam semalam. Tapi BN hilang 7 kerusi, PKR hilang 2 dan PAS hilang 1. Yang dapat semua yang tercicir tu DAP, 10. Amekaw ! 

Penyahtuntutan: Aku bukan pendiskriminasi ras. Aku pejuang hak yang sepatutnya menjadi hak. Aku bukan pejuang kebebasan mutlaq, tapi aku pejuang kebebasan berlandaskan syara’. Allah bagi kita nikmat yang banyak, dan Allah tetapkan had bagi manusia atas setiap perkara. Manusia ada kebebasan, juga ada had. Ini asas. Baik lu muka cina tapi india atau lu muka india tetapi cina, apatah lagi kalau lu muka cina tapi melayu. Agama apa sekalipun, pandangan hak manusia dalam Islam adalah – lu ada hak dan lu ada had.

Dari senario ini, perlu kita lihat apa yang telah berlaku dan bagaimana setiap badan melaksanakan kerja bagi mendapatkan political mileage masing-masing.

DAP telah kalah teruk pada 1999 dan DAP telah keluar dari Barisan Alternatif. Mungkin ketika itu rakyat cina tidak mahu kepada ketidakstabilan yang dicetuskan oleh arus reformasi. Mereka nak hidup aman, macam aku. Sebab tu tahun 1999 aku tak kisah pasal politik, aku nak hidup aman. Aku kesah pasal sekolah sebab aku baru Form 1. 

DAP mengorak langkah mendidik masyarakat cina khususnya tentang formula politik. DAP ada unit pendidikan politiknya sendiri. Ia bergerak memberi pemahaman kepada penyokongnya khususnya masyarakat cina agar fungsi politik dan peranan awam dapat digembleng dengan efektif untuk menggapai kehidupan yang sejahtera. Tahun 2008, barulah bermula pakatan DAP dengan rakan Pakatan Rakyatnya. Tahun 2013, DAP melonjak mendahului rakan Pakatan Rakyatnya. Pendek kata, DAP buat kerja dengan tersusun dan efektif. Tidak mustahil, DAP menerapkan tadbir urus profesional dalam partinya kerana ahlinya adalah dari kalangan orang berpendidikan tinggi. 2013 – 1999 = 38 – 10 = 28 kerusi meningkat. 

PKR juga sama seperti DAP. 1999 hanya menang 5 kerusi, 2013 sudah jadi 30 kerusi. 25 kerusi meningkat oleh PKR. Mereka melaksanakan kerja dengan menilai pencapaian terdahulu.

Tapi berbeza dengan PAS. Dari 27 kerusi pada 1999, hanya 7 pada 2004, 22 pada 2008 dan 2013 pencapaiannya menurun kepada hanya 21 kerusi. PAS kehilangan 6 kerusi dari rekod lamanya ini. Menilai dari segi prestasi, jelas PAS menunjukkan prestasi turun naik 27-7-22-21. Manakala DAP terus menaik, 10-12-28-38 dan PKR 5-1-31-30.

Tapi aku tak boleh terima DAP sebab dasar partinya bukan Islam. Hanya ada sosialis dan Malaysian Malaysia. Kalau UMNO yang dasar partinya pun bukan islam aku tak join, apatah lagi DAP. Nak buat kawan, tunggu bila aku dah jadi presiden parti islam yang besar dan dominan. Ada kuasa nak tawar-menawar. Bukan hanya kuasa nak gantung bendera dan paku poster.

Pendek kata, mungkin inilah saatnya PAS mengambil langkah untuk kehadapan. Memberikan definisi jelas kepada masyarakat umum akan halatujunya. Mendidik masyarakat agar memahami peranan politik dalam Islam dan tanggungjawab muslim dalam politik, berlandaskan syariat. Kalau tidak, tak payah ada PAS, UMNO dah cukup untuk gembleng orang melayu muslim dalam politik tanpa rujukan syariat Islam.

Di situ perlu adanya penyepaduan fikrah dari segi manhaj perubahan dan pembentukan ahli yang lebih padu dan siap menggalas amanah menjadi jemaah qudwah buat yang lainnya. Penapisan ahli sebelum mencapai kepada tampuk pimpinan juga perlu dilaksanakan. Tidak menghisap rokok dan tidak melakukan dosa besar serta tidak terus melakukan dosa kecil adalah tidak khusus. Ramai yang boleh lepas. SB pun boleh. Lajnah tarbiyyah PAS perlu memperhalusi sistem pembentukan ahlinya serta menekankan aspek penapisan ahli sebelum diangkat menjadi pimpinan. Ikutlah manhaj mana pun PAS nak pakai. Tapi kerahkan markaz-markaz tarbiyyah PAS dan berikan lebih ‘kuasa’ kepada barisan murabbi PAS untuk mendominasi di markaz-markaz ini bagi mentarbiyyah ahli dengan lebih padu. 

Ini bukan nak fitnah PAS. Tapi ni persepsi aku terhadap PAS. Terlalu banyak aliran dan kelompok dalam PAS menyebabkan PAS sering terumbang-ambing. Ini adalah peluru UMNO nak lecehkan PAS dan nak psiko orang terhadap kemampuan PAS. Tohmahan kalau dijawab dengan amal, baru ketaq lutut orang menuduh. Bukan sekadar buat surat terbuka atau entry terlepas di harakahdaily sahaja. Ini tak cukup wibawa.

Tapi kalau rasa pesanan dan persepsi saya ni sampah sarap sahaja, tak apa. Maaflah, gua bagi pandangan dekat PAS. Demokrasi dan hak bersuara kan? Komen lebih-lebih, gua delete saja.

Advertisements